Un tur regal de weekend la Castelul-Savarsin 22 mai 2021
O aventură cuprinzătoare în care am petrecut o minunată zi pe Valea Mureșului, în mijlocul naturii pe drumuri asfaltate, pietriş sau pământ! Unul dintre cele mai frumoase trasee pentru cicloturism este și pe valea Mureşului de la Lipova la Săvârşin, prin vechi localităţi precum Chelmac, Belotinț, Lalașinț, Bata, Bulci, Birchiş sau Căpâlnaş, unde se află şi castelele familiei Mocioni. Merită făcute popasuri atât prin sate, cât şi la castelul regal din Săvârşin, restaurat şi readus la frumuseţea lui de odinioară.
Mai întâi ar fi diversitatea scenariilor de trasee: începem pe asfalt, alternând cu drumuri de pământ câteva secțiuni super rapide printre pășuni înflorite și păduri de foioase.
O plimbare în imagini atât prin sate si drumuri de pe malul Mureșului, cât și parcul Castelului Săvârșin.
De dimineață a fost cam înnorat, lăsând impresia că va ploua dar acest lucru nu ne împiedică să plecăm. Vremea ține de multe ori cu cei care își văd de drum, astfel după ce am trecut de mai multe sate, peisajul s-a scăldat în culorile adevărate ale primăverii. O încălzire importantă a urmat mai târziu, dublată de acțiunea unui vânt descendent cu efect de foehn.
Cetatea de la Șoimoș
Verdele este prezent cam peste tot, e luna în care simți că natura prinde viață.
Podul peste Mureș
Mureșul
Am făcut și un mic popas oprindu-ne la magazinul din sat, desigur pentru o cafea si o Cola rece. Nu e sănătoasă, dar din când în când facem mici excepții și apelăm și la aceste surse de energie.
Zona este, de asemenea, un paradis pentru ciclism, cu trasee și trasee pe pajiști idilice, păduri maiestuoase, cu drumuri de căruțe care duc la sate de munte unde timpul a rămas nemișcat. frumusețea: se află în ochiul (mintea, picioarele, brațele) privitorului.
Ca să fie plimbarea și mai frumoasa, am deviat puțin de la traseul propus pe asflat, pentru a pedala cât mai aproape de apă, pe drumurile pietruite si bine intreținute. "Departe de lumea dezlănțuită!"Un traseu bine echilibrat, trasee intensive de echitație alternând cu căruțe mai iertătoare și drumuri forestiere.
Mureșul destul de mare. Ascultăm tunetul râului Mureș învolburat, vom admira florile proaspete si vom observa cu camera foto, locuitorii de drept ai sălbăticiei.
Diversitatea drumului, oferă plăcere pentru fiecare drumeț, indiferent de pricepere sau experianța ce o are. Pe cele două maluri ale Mureşului există mai multe ciclotrasee cu rute bine definite şi diferite grade de dificultate, de-a lungul cărora se pot face popasuri la mai multe obiective turistice.
Au fost și puține noroaie adevărate ce ne-au făcut să ne întrebăm ce naiba căutam pe aici.
Trecând Mureşul la Săvârșin, ajungem și la castelul regal.
Ajuns până aici, la o distanţă de 60 km de Lipova, în localitatea de pe Valea Mureșului, Săvârșinul (situată între Lipova și Deva), este gazda Castelului Regal.
Domeniul Regal de la Săvârșin. Acesta se află pe drumul naţional DN 7, aproape de intrarea în localitate venind din direcţia Deva.
Comuna Săvârşin se află la poalele Munţilor Metaliferi. Ne-am zis că nu trebuie să ratăm Castelul de la Săvârşin, și frumuseţea zonei în care este construitși am plecat în căutarea intrării.
Accesul se face prin Satul Regal, la intrarea principală unde, printre altele se alfă Muzeul Regal al Automobilului cu mașinile Regelui Mihai I aduse de la Versoix, din Elveția.
Garajul regal de la Săvârşin. Muzeul Automobilului este una dintre atracţiile principale, fiind inaugurat în 2011.
Muzeul găzduieşte câteva maşini noi şi vechi, precum şi expoziţia de fotografii şi documente legate de pasiunea pentru automobil a Regelui Mihai.
Parcul dendrologic ce înconjoară castelul se întinde pe 22 ha și pot fi admirate specii rare de arbori, Grădina Ascunsă, Micul Pavilion, Ternul de Tenis, Lacul şi insula, Grădina Toscana si de Trandafiri, Bolta cu glicine, Aleea Lungă şi Aleea Stejarilor Bătrâni, si Bazinul cu nuferi. Vizitarea parcului se face în prezenţa unui ghid, programul fiind vinerea, sâmbăta și duminica intre orele 9:00 - 18:00, iar taxa de intrare este de 30 roni
Domeniul Regal de la Săvârșin, care s-a redeschis publicului începând cu 1 mai 2021, este vizitat de zeci de oameni, veniți din diverse colțuri ale țării.
Săvârşinul este locul în care Familia Regală se simte acasă. Din păcate, interiorul castelului nu poate fi vizitat, ci doar admirat din exterior. Se vizitează Satul Regal care cuprinde Muzeul Automobilului, Atelierul Regal, Magazinul de Suveniruri și nu în ultimul rând Parcul Regal, acesta fiind unic în Romania, prezentând diferite specii rare de arbori. Conacul în forma lui actuală datează din anul 1870, însă castelul original a fost construit mult mai devreme. Astfel, potrivit ghidului, lucrările de realizare a primului castel au început în 1650, fiind finalizate 30 de ani mai târziu.
Castelul adăposteşte o istorie veche de câteva sute de ani, dar nu una regală. Acest conac aparţinea familiei nobiliare maghiare Forray. Din păcate, în 1784, castelul a fost incendiat de răsculaţii conduşi de Horia, Cloşca şi Crişan, motiv pentru care a trebuit refăcut din temelii. De-a lungul timpului, Castelul regal de la Săvârşin a suferit mai multe modificări, dar forma sub care se prezintă în prezent datează din anul 1870. Castelul construit în secolul al XVII-lea a avut diverşi proprietari, și a intrat în proprietatea Regelui Mihai în 1943. Confiscat de comuniști în 1948. După naţionalizare, Castelul de la Săvârşin a fost, pe rând, spital de boli interne, sanatoriu TBC şi sanatoriu de boli nervoase, iar în anul 1967, Nicolae Ceauşescu a decis transformarea Castelului în Casă de oaspeţi – reşedinţă pentru şefi de stat. I-a fost retrocedat Regelui în anul 2001. Lucrările de restaurare au începute în 2007, și au fost încheiate în 2015. Investiţiile fiind făcute în totalitate de familia regală.
Intrarea în grădină se face prin Poarta romană, o construcție de lemn vechi de un secol, provenit din bârnele unei case din sat, acum demolată. Modelul este inspirat de o poartă din grădina Highgrove a Principelui de Wales.
Grădina Ascunsă, așezată în extremitatea nord-vestică a parcului, pe un loc în care nu era nimic în afară de o grămadă mare de compost și un pâlc de salcâmi sălbatici. Astăzi, ea este unul dintre punctele de atracție ale vizitatorilor.
În mijlocul grădinii se află o arcadă dublă din cărămidă, sub care sunt așezate două amfore de ceramică manufacturate la Brașov la finalul secolului al XIX-lea.
Unul din cele mai spectaculoase locuri din curtea castelului este micul pavilion. Pavilionul unde familia regală obișnuiește să ia prânzul, să bea un ceai sau chiar să își invite oaspetii, când aceștia sunt în numar foarte mic. Construcția se află în partea de nord-vest, nu departe de peluza din fața castelului.
Poarta de la serele și grădinile castelului.
Aleea lungă. O cărare de iarbă, de la Casele Țărănești și merge până aproape de capătul de est al parcului, traversând serele, grădinile din jurul lor și livada. Are cca 500 metri lungime, iar gardul viu, stânga și dreapta, însumează 1000 de metri lineari de lăstari de carpen de 30-40 cm
Bolta cu glicine, într-o minunată cunună de flori și frunze.
Lacul și insula minusculă. Pe insulă se află un chioșc.
Foarte mare parte a pământului care înconjoară lacul este acoperită cu iederă, datorită umbrei compacte pe care o fac arborii înalți și bătrâni.
Terenul din zona castelului este generos cu o vegetație bogată.
În aceste momente ne plimbam pe aleea cu stejari iar în lateral se află un fost heliport pe care regele ateriza atunci când venea cu elicopterul în Arad.
Aleea Stejarilor bătrâni este foarte impozantă și a fost una dintre cele mai dragi părți din parc Regelui Mihai.
Acum pe alee sunt circa 6-10 arbori cu vechime de 200 de ani.
Insula de pe mijlocul lacului este legată de mal printr-un pod de mesteacăn.
Castelul Regal văzut din lateral
Spre poarta de ieșire. Turul Parcului dureaza aproximativ o oră, dar noi l-am grăbit puțin.
Și apoi cu bicicleta până la o bere rece, o masă frumoasă. Armonia a fost completată – fără îndoială – cu niște mici și o bere, care a transformat edificiul într-un loc plăcut.
Biletul de intrare
Ne întoarcem o perioadă pe același traseu până la Ostrov, apoi vom tine asfaltutot drept spre Bacău de Mijloc
Și ca să fie o tură frumoasă, finish-ul a fost într-o cățărare frumoasă cu câteva pante pe asfalt. Acest tur de zi rezumă foarte bine ceea ce credem că ar trebui să arate o zi bună de ciclism: tehnic - ușor, efort - mediu, peisaj montan, urcări lejere, coborâri, pe drumuri, unele asfaltate si spre surprinderea noastră cu puțin trafic... Poate fi străbătut în aproximativ opt ore, pe parcursul celor 125 de km, diferenţa de altitudine fiind de aproximativ 500 de metri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Părerile dumneavoastră.