Dincolo de hărți - Călătorim și povestim aventuri de tot felul

Căderea frunzelor - O escapadă relaxantă de toamnă

Imagine
 Play la idei Vine o vreme când a lăsa pe mai târziu, pe „data viitoare” devine un risc pe care cu greu ni-l mai asumăm. Uneori n-o mai facem, că prea am amânat o viaţă timp de o viaţă, așa că m-am abonat la Lunca Timișului în această toamnă 🙂, și am făcut plimbări frumoase cu bicicleta cercetând anumite cotloane, locuri care pot spune că, s-au strecurat în sufletul meu și se cuibăresc acolo pentru mult timp. În timp ce mie îmi place să merg pe trasee, alții poate preferă șoseaua. O bicicletă de munte poate să te ducă unde una cursieră nu ajunge – în pădure. Am pedalat printre pomii plini de culoare și am trecut prin mai multe sate, precum și alte locuri mai vechi sau mai noi, neștiind când ajung acasă. Încerc să trag de mine zi de zi pentru a merge mai departe, altă alternativă neavând. După cum am mai menționat, fac ieșiri pentru că „îmi place să merg cu bicicleta, și revin constant pentru a trăi iar si iar același vis de care nu mă satur, pentru că îmi amintește de copilărie, pentr

Sunetul zilelor însorite - Vacanța la Mare

Sunrise at Black Sea
Am cam rămas în urmă cu povestitul, iar pentru că mi-e un dor nebun de soare, liniște și bine, vă invit să păşiţi într-o poveste altfel. Unul dintre cele mai plăcute sentimente este să începem planificarea unei vacanţe împreună cu oamenii dragi inimii. Dacă vă pregătiți de concediu, dar încă nu aveți idee unde să mergeți, ar trebui, mai întâi, să aflați ce fac alți iubitori de munte în această perioadă.
Știi...zilele astea mi-am pus o întrebare ce și acum sună repetitiv în minte „ce ar fi dacă...?” ... Și după acest „dacă” (fug puțin cu gândul pe litoral), sunt multe momente care stau undeva suspendate în timp.

Căldura toropitoare de afara ne-a lovit și în această vară destul de rău și căutăm cu disperare metode diverse pentru răcorire. Prima idee care îmi vine în minte este evident o fugă pe Litoral. Imaginar vorbind, o baie zdravănă, o bere rece, un sezlong sub o umbrelă generoasă și nelipsitele experiențe inedite, vor face din zilele mele de escapadă un deliciu pe care nu trebuie să îl ratez. Pentru mine vacanța miroase a mare, a briză, a nisip, a scoici, a alge, a păsări ciripind (să te trezești în liniștea naturii, ca în diminețile din copilărie când mergeam cu prietenii la scăldat) și a iaurt, pe pielea arsă de soare!
Anul acesta NU ratez marea și indiferent de locul pe care-l aleg, bronzul îl vom căpăta de pe plajele românești. Asta însemnă că, vacanța mea, pe banii mei, o petrec așa cum vreau eu.
Unde ne cazăm la mareDe câteva zile tot caut locuri frumoase unde să mergem vara aceasta. Citesc diverse bloguri de călătorii iar cele mai multe vând doar gogoși comerciale, de aceea nici nu am mare încredere în ele. Din păcate concediul meu este în Iulie, când sezonul este în floare, și probabil n-o să mai găsim nici un loc unde să NU fie bombardat de turiști. Am ales această perioadă că doar așa poate Roxana, atunci este liberă! Mi-aș fi dorit la mare în extrasezon, dar ne asumăm... încă oscilăm între Mamaia, Neptun sau Venus. Părerile sunt împărțite… dar să vedem, alegerea depinde în mare măsură, UNDE mai găsim cazare. La particular NU!! O să mă cazez fără să știe nimeni ce am de gând, practic mă duc la mare să mă distrez și să stau la soare, NU să stau într-o cameră hotel. Important este să dorm bine, să am lucrurile în siguranță și să mă mișc ușor de la cazare către zonele mele de interes. De fiecare dată când am plecat în vacanță am încercat să-mi stabilesc cât mai bine timpul: de cele mai multe ori neprevăzutul a fost mai interesant. Mi s-a mai întâmplat să merg și pe instinct, fără să țin cont de review-uri și să mă simt excelent, la fel voi face și acum.
Imaginația mea zboarăăăă în toate zonele posibile și imposibile astfel că pe lângă statul la soare am să înșir și câteva obiective și atracții turistice pe care vreau și sper să apuc să le facem: Litoralul Mării Negre, lacurile Neptun I, Neptun II, pădurea Comorova, Herghelia Mangalia, Peștera Limanu, parcul de distracții Paradis Land, un tur prin orașul Mangalia, peștera Movile, Moscheea Esmahan Sultan, Muzeul de Arheologie Callatis, Portul turistic Mangalia, Vama Veche, un tur prin orașul Constanța, Portul Constanța, Muzeul de sculptură Ion Jalea, Acvariu, Delfinariu și ar mai fi ele.
Dacă în trecut am fost la Neptun, Jupiter sau Saturn, despre care am și scris la vremea respectivă, anul acesta am pus degetul pe hartă fix la Venus. Am pus degetul e un fel de-a spune căci, la data la care ne-am hotărât noi să plecăm, doar la Venus mai găsisem un hotel cu camere libere care să ne și placă, de parcă acest lucru mai conta, bine că s-a rezolvat și să se încadreze și în buget. Am mers pe jos între stațiuni, am făcut hiking dar ne-am bucurat și de mare și plajă. Despre toate acestea îți voi povesti în jurnalul de astăzi.

„Nu știu cum să îți spun... dar mi-e dor răuuu de mareee”

Este în sfârșit vară! Mergem la mare? :)

CUM AJUNGI ȘI UNDE STAI. Noi am mers cu trenul iar drumul a durat cam 14 ore în condiții "relaxate". Contează drumul, contează (puțin) și destinația, dar cel mai mult contează să te urnești, să te așezi pe drum. Apoi, cu voie bună, optimism și puțină planificare lucrurile vor veni de la sine. Do try!.

1 „Prima zi-regăsirea” Joi - 25 iulie
În toată splendoarea ei… marea.

Dragii mei, vă salut de la Marea Neagră! Suntem la 800 de km depărtare în zona Neptun. Trenul nu a avut întârziere. Am pus piciorul în gara Neptun după un drum de 14 ore, timp ce putea fi mult mai scurt și mai confortabil dacă trenul nu ar avea atâtea restricții de viteză.

De altfel, pentru mine Neptun, Jupiter și Venus înseamnă marea, cu tot ce are mai bun.

Mi-am dorit vacanța la mare mai mult pentru Roxana, pentru că și ea își dorea. De altfel nu am mai fost la mare din 2011, și nu pentru că nu mi-am dorit, însă în tot acest timp am fost “prizonierul” weekendurilor pe bicicleta la munte. Iubesc marea si muntele în egală măsură. Ce frumos ar fi muntele și marea în același loc, îmi par peisajul perfect, copleșitor! Poate în viitor cine știe.

Am parcurs pe jos ultimii kilometri de la gara Neptun și până la cazare. Aveam să stăm 5 zile cu opțiunea să prelungim și, ca să nu ne plictisim, am ales să ne petrecem în locuri diferite.

Nu ne-am întins prea mult la cazare și am mers direct pe plajă.

Testăm apa...

Vremea foarte bună ne-a convins să facem baie și plajă încă de cum am ajuns.

După ce am luat contact cu valurile mării, și am și mâncat de prânz, am plecat să explorăm și alte locuri! Suntem la orele după-amiezii în zona Venus, în prima zi de vacanță.

E clar, și să vrei altceva, ceea ce nu sună deloc rău. Căutăm un loc mai liniștit în după-amiaza aceleiași zi.

Hei, am venit la soare, nu la umbră😉

Me, Myself

Cap Aurora

Plaja Jupiter

Aici fugim când vrem să stăm cu picioarele în nisip la umbră, și cu o bere în mână.

Pentru că nu puteam concepe să nu văd MAREA azi... în prima zi, la fel și apusul !!!  Atât de gălăgioasă, atât de udă, nisip, valuri, scoici... lipsea doar o baie îmbrăcat în mare!

E vară, caniculă, perioada perfectă pentru o bere rece. Sau două. Sau trei. Îți recomand și bucuriile simple ale unei vacanțe, de genul, să bei berea pe plajă și privești cerul apusului iar și iar dacă vrei doar.

2 „Răsărit și apus” Vineri - 26 iulie
Oricât de lungă și lungă vă poate părea noaptea, dimineața se va sfârși... A doua zi, în lumina clară a dimineții, aveam să constatăm avantajele. Plaja din Venus aglomerată ziua și pustie la răsărit.

Aici dimineaţa pentru mine începe în zori la 5:30, iar pe la 11:00 retragerea. Se reactivează după-masă pe la 4-5 pentru încă 3-4 ore.

M-am gândit adeseori la acel moment frumos şi la perspectiva nouă pe care mi-a oferit-o.

Relaxare, distracție și ceva răsfăț!

Îmi place să stau la plajă, old style: cu fundul pe nisip sau pe rogojină.

O experiență interesantă o reprezintă și o plimbare pe mare.

Astăzi suntem dispuși să renunțăm pentru jumătate de oră la plajă pentru o plimbare cu șalupa rapidă.

Vom naviga în paralel cu linia țărmului admirând stațiunile și plajele din sudul litoralului: Saturn, Venus, Jupiter și Neptun apoi vom face cale întoarsa spre locul de plecare.

Frumuseţile întinsului ţinut de apă merită cunoscute din larg - Stațiunea Saturn în imagine.

Cap Aurora și Jupiter

Barca ne-a adus până aproape de plaja baricadată "confiscată" între Neptun și Olimp. În această stațiune se află fosta reședință de vară a lui N. Ceaușescu, în prezent o vilă de protocol folosită când și când de președinții României. O armată de oameni care păzesc minut de minut, probabil tot anul, un domeniu imens cu plajă cu tot care separă normalitatea din Olimp de cea din Neptun și invers

Decibeli cam mulți! Gălăgie, muzică de sezon, pahare de bere aruncate pe jos, terase pline și într-un colt de plajă vezi o gașcă nebună  dansând. Treaba se repetă în fiecare dimineață cca o jumătate de oră sau chiar mai mult.

Cu toate că simți că nu faci parte din cadrul acesta, îți iei șlapii în mână și desculț ieși pe o alee ce duce către centru stațiunii.

Cineva îmi spunea că majoritatea din români preferă să-și facă vacanțele tot la noi în țară, și îl cred deoarece litoralul este full și nici locuri la hotel nu se mai găsesc.

Lacul cu nuferi de la Neptun

3 „Mangalia-plimbare cu barca” Sâmbătă - 27 iulie
Zorii sunt o altă zi, o altă oportunitate de a face lucrurile să se întâmple... Să mergem să privim răsăritul”, i-am şoptit la Roxana. Soarele urma să răsară şi am văzut, în mintea mea, cerul de o lumină calmă, roșiatică.

Cât despre plaje, chiar dacă nu am găsit locuri şi imagini care să creeze invidie acasă, am fost răsplătiţi cu apusuri şi răsărituri cu care ne-a încântat. Un apus superb sau un răsărit, poate da tonul vacanței sau o poate salva.

Roxana așteaptă să se ridice soarele.

Îmi place la nebunie să ascult marea și pescărușii. Acum, când soarele răsare, privesc spre est, apoi, mă întorc spre vest. Răcoarea aceea a dimineții, briza mării și răsăritul (lumina aceea roșiatică ce apare din larg)… dacă nu prind un moment din ăsta zic că nici n-am fost la mare.   Suntem „prizonierii” frumosului natural, lipsit de granițele artificiale ale plasticului.

Pentru că nu ne putem expune prea multe ore la soare, și nici nu vrem, înainte de prânz a fost limita maximă pe care ne-am stabilit-o pentru fiecare zi. Vom lua prânzul apoi profităm de-o plimbare pe malul apei, și de o vizita la Mangalia.

Unele locurile turistice pot avea mâncare de calitate inferioară, pentru a păstra prețuri mici la porții mari (cred că nu-ți dorești asta: vacanța la buget redus nu înseamnă mult și prost!). Cât am mâncat am și stabilit pas cu pas ce vom face.

Noi am prins zile când era furioasă, dar și zile când era atât de liniștită că părea un lac enorm. Marea are întotdeauna un farmec aparte. Şi când e calmă şi când e învolburată, tot merită admirată.

Dau și de locuri liniștite și cu puțini oameni! Uneori ajungi să te sufoci din cauza turiştilor de weekend.

Una dintre cele mai obișnuite culori din jurul nostru. Jocul culorilor e fascinant, nisipul sclipitor de alb și marea albastră și curată.

Pe de altă parte, bucata de plajă dintre Saturn și Venus este una dintre cele mai frumoase de pe întreg litoralul și, datorită faptului că nu au fost autorizate construcții pe plajă, marea poate fi admirată pe toată lungimea ei chiar de la mare distanță.

Valuri care fac spectacol dar și... delicata briză a marii. Plaja, în sine, este perfectă datorita vântului termic care bate zilnic dinspre mare pe perioada verii, iar intrarea în apă este lină, vei fi nevoit să mergi câteva zeci de metri pentru a te scufunda binișor. Foarte recomandată familiilor cu copii, probabil pentru faptul că pot fi uşor supravegheaţi şi totuşi lăsaţi un pic liberi, pe plajă.

Distanțele sunt destul de mici între obiectivele turistice. În cazul în care vrei să viziezi  Mangalia și nu vrei sa mergi pe jos există și transport în comun, 4 roni călătoria indiferent de distanță. Noi am mers mult dintr-un loc în altul și pe jos și cu mijloace de transport

Dimineața plajă în Venus iar dupămasa în Mangalia

Muzeul Arheologic Gallatis

Am vizitat portul Mangalia pe jos, un loc unde îți poți petrece timpul dacă nu e vreme de plajă sau chiar plouă.

În port mai putem vedea vase prinse la dana portului și la pontoane, nave pontoane plutitoare, scena plutitoare, veliere, iahturi turistice, bărci motorizate, șalupe și alte ambarcațiuni din care unele pot fi vizitate.

Instituțiile portuare și maritime (unitatea politiei de frontiera)

Cei care ajung aici nu stau, pleacă în tururi de croazieră organizate spre larg.

Sunt câteva locuri incredibile pe care am dori să le vedem din barcă, așa că ne gândim serios la un tur.

Deci, ce mai, plecăm în excursie cu vaporașul. Una peste alta, turul este descris de ghid-ul prin stația de sunet: Portul Turistic Mangalia - Farul Genovez - ieșire în mare cu panorama stațiunilor privite din larg - Portul comercial - Șantierul naval cu docurile, macaralele și navele sale imense - Portul militar cu navele de luptă - Corabia scufundată - Insula cu satul pescăresc - Cherhanaua veche - podul mobil - Instituțiile portuare și maritime (nave turcești arestate la Poliția de frontieră) - Portul Turistic Mangalia.

Digurile și farul de orientare al vapoarelor, numit și “Farul genovez”. (Ghilimelele vin din faptul că adevăratul far genovez este la câțiva metri sub apă, ca și faleza veche.

Marea are capacitatea de a naște povești incredibile. Unele dintre ele rămân cu noi toată viață. Altele le descoperim potența abia după ani și ani.

Marea Neagră la gura portului

Ne îndreptăm în direcția sud vest, către danele portului comercial cu macarale și spre unul din cele mai mari șantiere navale din Europa, Șantierul Naval Daewoo Mangalia.

Trecerea pe lângă aceste impresionante nave va fi o experiență de neuitat.

Navele uriașe, construite sau reparate de către renumitul constructor naval. Nava din imagine se află aici pentru o reparație.

Șantierul naval pentru nave maritime foarte mari.

Navigând spre sud vest, pe partea dreaptă admirăm unitățile militare și o mica parte din navele de luptă ale marinei romane.

Epava de pe insulița din Mangalia. Una din cele mai frumoase corăbii construite în întregime din lemn, „Greathe Witting" are aproape 100 de ani. Acum zace pe fundul mării, la doi pași de Șantierul Naval Daewoo Mangalia. A fost o ambarcațiune pentru curse turistice care s-a scufundat în timpul unei furturi în urma cu vreo 12 ani.

Podul mobil - Partea mobilă a podului este o construcție metalică nituită, compusă din două părți: segmentul vestic, cu o lungime de 40 m și segmentul central al podului, cu o lungime de aprox. 68 m.

În drumul de întoarcere mai vedem pescăria Mangalia, dar și unitatea poliției de frontieră și înapoi în portul turistic Mangalia.

Locul îmbarcării pentru tur de Port  și lac cu ieșire în mare.

Tot în drumul nostru către Hotel ne oprim și la Monumentul Eroilor

4 „Acolo-Vama Veche” Duminică - 28 iulie
Am fugit așadar într-o zi de norii și de plaja mult prea aglomerată ale stațiunii jupiter și am ajuns mai întâi la Mangalia, iar apoi "acolo" la Vama Veche. Parcă nu era atât de aglomerat și chiar ne-a ieșit dar astea sunt detalii ce se pierd...

Cum este de fapt la Vama Veche ?

Toată lumea se plânge că Vama Veche nu mai e ce a fost o dată. Habar n-am cum e Vama Veche, rămâne să o descopăr. În fapt, nu știu nici ce au de oferit alte stațiuni de pe malul Mării Negre în afară de Neptun, Cap Aurora, Jupiter, Venus, și Saturn. Eu sunt, deci, unul dintre oamenii ăia care n-au nicio relație de atașament cu vreun loc, așa cum unii ar muri pentru Vamă sau pentru 2 Mai (zic și eu, nu știu dacă e așa).

Cea mai bună dovadă că Vama s-a transformat este tocmai asta. Plaja, care înainte era plină de corturi răzlețe, e acum dedicată șezlongurilor, paturi sau alte chestii din astea fancy trântite pe plaje private...iar prețurile de la terase sunt la fel de mari ca peste tot. Acum poți să-i zici liniștit Vama Nouă.

Da, probabil că pentru unii s-a schimbat, nu mai e ce-a fost. Nu zic c-o fi mai rău sau mai bine, ci doar că pentru mulți alții e locul ăla care se bucură de vară, de căldură, de libertate. Pur și simplu așa evoluează lucrurile. Chiar și stațiunile, toate lucrurile merg înainte, așa că nu te poți aștepta de la un loc, o stațiune, să stea pe loc, oamenii ăia vor să facă bani, nu le pasă de nu-știu-ce spirit al vreunui loc.

Altfel, că s-a schimbat sau nu Vama nu îmi pasă atât timp cât ai posibilitatea de a-ți căuta un alt loc în care să stai ca leguma, la soare.

Coborâm către plajă pe una dintre scările de acces.

Peste tot șezlonguri comode și paturi în care intri cu toată familia

Orele petrecute pe plajele din Vama Veche, m-au schimbat...

Sfărâmăm sub tălpi scoicile aduse la mal şi ne înmuiem vârful degetelor în valurile mici care ajung până la noi.

E o bucurie în orice descoperire, așa cum a fost în cazul nostru. Locuri de vis extrem de frumoase care merita vizitate și descoperite pas cu pas

Am fost curioși să vedem unde se termină drumul și, după ce am negociat cu câteva cete de pescăruși, am găsit probabil cel mai frumos loc.

În rest, am savurat liniștea locului și am stat la plajă să prindem apusul peste câmpurile din spatele satului. Ne-am bucurat de tihna locului și de aerul, briza mării și mai ales de faptul că suntem AICI.

Pentru cât de ferită de mulţime pare a fi plaja asta, încă există loc pentru toată lumea: și pentru tine, și pentru câinele și cortul tău. Cortul va rămâne cumva un simbol etern al Vămii, prin faptul că implică buget minim, responsabilități minime. Nu te leagă nimic.

„Bă, am fost și eu în weekend și e mai mișto decât credeam!". Zicea cineva că o vacanță aici de câteva zile te „obosește” plăcut și te încarcă cu energie. Ne-am simțit bine în Vama Veche și sper că ne vom întoarce cândva. Cu toate astea, e greu să punem degetul pe un lucru anume care ar face Vama Veche special și unic.

5 „Lacurile din Neptun” Luni - 29 iulie
Pentru a te bucura de răsărit, trebuie să admiri zorii. M-am trezit și azi devreme, ca de obicei și ca în fiecare dimineață... înainte de răsărit.

Soarele urma să răsară. Începe o nouă zi... un nou început, dar și ca o continuare a ceea ce a fost ieri și ce va fi azi și ce sperăm să fie mâine...

Iubesc diminețile și fiecare răsărit de soare. Și să ne bucurăm și de apusuri... să acceptăm că și ele există, și că există și apusuri superbe...

Pe lângă mâncarea foarte bună, şi eleganța decorului şi panorama de excepţie. Sunt multe locuri unde poți mânca extraordinar, de la mâncarea de pe stradă la cea din restaurantele fine. La unele restaurante au mâncare mediteraneană de unde poți alege și preparate potrivite. Poți cere mâncare fără sos sau nepicantă, legume fierte, pui, tofu fript, fructe de tot felul, paste sau pizza. În rest sunt fructe pentru toate gusturile!

2 ore/sens după fiecare masă. Asta a fost limita pe care ne-am stabilit-o pentru plimbări mai lungi spre centrul diferitelor stațiuni, luând la pas fie aleea îngustă și plină de gropi, fie în mijloacele de transport, alteori pe malul apei.

Aici turiștii au ocazia să se plimbe pe lac cu bărci și hidrobiciclete.

Ne-am oprit la Cafe, bere, suc și la o ciorbă ca sa ne tragem sufletul și cum stăteam pe terasă ne-am amintit că, în urma cu zece ani, am mai fost în vacanță cazați nu departe de aici, în Jupiter! Atunci în formula de 3. Am mai fost și acum opt ani în stațiunea Saturn, iar cu noi a fost și Amalia, eram în formula de 4. Ce mai trece timpul, parcă a fost ieri. Ne-a plăcut, așa că abia aștept să repetăm experiența. Acum, formula completă este de 2! Cristi a rămas acasă ca să învețe pentru examenul de bac.

Sfârșit de zi cu cer senin. Atunci când avem norocul de a fi în locul potrivit, la timpul potrivit pentru a urmări apusul soarelui, ne bucurăm de o experiență specială.

Lacul Neptun II

Dacă simți oboseala drumului lung, pe malul lacului Neptun II sunt amenajate băncuțe la umbra salciilor.

Este și o după-amiază fotografică de păsări. Greu de convins să stea la poză dar ne descurcăm până la umă.

Cel mai frumos lac din stațiune este Neptun I. Imensul ochi de apă pare mult mai sălbatic decât acesta din Neptun II. Pe apele lacului sunt și mai multe păsări și nuferi.

Cele mai frumoase priveliști se pot admira de pe podul ce desparte lacul Neptun I de lacul Neptun II.

Adevărate oaze de sălbăticie cu nuferi, lebede, pescăruși, rațe și gâște sălbatice.

Din păcate, lacurile din Neptun nu sunt întreținute. Am văzut multe gunoaie aruncate pe luciul apei, și resturi de la iarba tunsă de pe marginea aleii.

Lacul cu nuferi și lebede din Neptun

Stațiunea Olimp - Plajele stațiunilor Neptun și Olimp nu comunică intre ele din cauza prezenței în zona a pontonului care aparține vilelor Protocolului de Stat.

Ca de fiecare dată și acum, la prima mea ieșire spre Neptun-Olimp de anul ăsta, am văzut schimbările. Și, dacă în anii trecuți îmi era destul de greu să observ că ceva se întâmplă, iată că acum nu îmi venea să cred ce vedeam. Toată strada principală care pleacă de la Neptun la Olimp este refăcută și trotuarele vechi au fost mărite și au căpătat o față nouă.

În mod deosebit mi-au plăcut aceste trotuare, din dale, care au reușit să creeze un efect de eleganță. Primul meu gând este legat de bucuria de a vedea că se mai întâmplă câte ceva bun.

Strada și trotuarele nu sunt singurele schimbări! Celebra plajă „La Steaguri” este și ea cea mai amenajată plajă de pe litoralul românesc. Dar până să ajungi la Neptun, dinspre Venus, mergând pe trotuare te îngrozești de mizeria de pe margine și de faptul că pe lângă distrugerea trotuarelor, spatiile verzi arată ca și cum nu au fost îngrijite de ani de zile mai exact nici o dată.

Stațiunea Neptun

Majoritatea restaurantelor și teraselor sunt concentrate în Neptun, pe strada principală a stațiunii.

Unde se află stațiunea Neptun?
Stațiunea Neptun se află la 8 km de orașul Mangalia, 16 km de Vama Veche, 38 km de Constanța și la 806 km de Timișoara.

Seara trebuia încheiată cum se cuvenea, cu un festin culinar la un restaurant, foarte bine cotat. Si cum e cald seară de seară, te poti trezi că ți-ai făcut un obicei din a te relaxa cu o halbă în față.

Am încheiat periplul prin stațiune spre seară atunci când cei mai mulți dintre turiști au ales să iasă la o plimbare, devenind totul foarte aglomerat.

Distracțiile sunt foarte variate și, cred eu, pe gustul fiecăruia.

Țânțarii nu sunt periculoși aici și oricum sunt mai puțini decât la Timișoara.

6 „Constanța-Acvariu”  (film aici ) Marți - 30 iulie
După un sejur de cinci zile care a trecut foarte repede, suntem în continuare la mare în zona Venus, în vacanța deja prelungită la al doilea sejur! Mi-a venit greu să mă despart de soare și de apă. Ne-am simțit atât de bine încât am decis că vom mai sta cinci zile.

O dimineață înorată. Ne-am îndreptat privirile spre est şi am aşteptat… şi am aşteptat. Deşi cerul s-a deschis la culoare, soarele a stat ascuns în spatele norilor și nu şi-a mai făcut apariţia.

Marea ceva mai agitată

Gara Maritimă, care făceau legătura între Constanța și diferite porturi ale lumii, pe parcurs a fost și sediul diverselor instituții din port, printre care Poliția de Frontieră sau Administrația Căilor Navigabile. După 1990, clădirea a fost împărțită cu cei de la Poliția de Frontieră, iar astăzi aparține în întregime Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime.

Este admirabil faptul că aceste clădiri din port se află și acum în stare de funcționare, deși unele dintre ele au o vechime de mai bine de un secol. Din păcate, ele sunt ascunse cumva privirii, deoarece puțini dintre noi mergem în port, doar pentru a le vedea.

La Constanța am găsit seninul într-o zi înnorată.

Faleza Cazinoului Constanța

Stauia Mihai Eminescu

ACVARIUL este amplasat pe malul mării, chiar în fața impunătorului Cazino constănțean. La intrare se percepe taxa de acces de aproximativ 20 de lei pentru adulti si 10 lei pentru studenți, iar pentru copiii cu varsta de sub 5 ani intrarea este liberă.

Acvariul a adunat peste 100 de specii de pești și viețuitoare marine care aparțin unor zone geografice diverse.

Varietăți de pești care aparțin diferitelor ecosisteme dulcicole din zone tropicale și subtropicale:  Piranha, pestele cuțit, peștele înger, peștele lopată, peștele pisică și multe alte tipuri de pești cu un colorit bogat.

Se pot vedea și speciile: pisica de mare, scorpia și dragonul de mare, steluțele de mare, călutul, acul și ața de mare, corosbinele și cocoșeii de mare, etc.

Cazinoul Constanța - mai multe detalii  aici

Portul Tomis, Faleza, Cazinoul, Acvariul, Piața Ovidiu, Muzeul de Istorie, Marea Moschee Carol, Muzeul Marinei, sunt doar câteva dintre reperele unei zone unice în țară prin mixtul de arhitectură, civilizație și religie pe care îl oferă la tot pasul.

Rămășițele vechii civilizații - Cetatea Tomis, Constanța

Orasul antic Tomis, loc de exil al poetului Ovidiu

Muzeul de Sculptură „Ion Jalea”

Monument Istoric "Statuia Inginerului Anghel Saligny" (Oscar Han - 1957)

Autoritatea Navală Română

Parcul Primăriei

Monumentul Victoriei - Parcul Primăriei

Muzeul Marinei

Elice cu bordul de atac drept și bordul de fugă rotunjit. A funcționat pe nava Transilvania

După cum am mai spus, ne-am mai prelungit vacanța cu încă cinci zile și uite așa am reușit să vizitam Portul Mangalia, am reușit să ajungem și la Vama Veche. Am vizitat portul Constanța cu autobuzul supraetajat City Tour. Călătoria avea obiectivele istorice din portul Constanța: Silozurile Anghel Saligny, Gara maritimă, Muzeul portului amplasat la Cuibul Reginei, Farul Carol I, într-un circuit turistic realizat pe traseul Gara CFR – Far – Poarta 5 – Portul Constanța – Poarta 1, continuând apoi cu orașul Constanța și stațiunea Mamaia. Am mai vizitat și acvariul, dar și delfinariul, chiar și o micro rezervație de animale plus multe altele din ce mi-am propus. Ce să mai….superb!!!

7  „Plaja Venus - Saturn”  Miercuri - 31 iulie
Am ieşit în stradă, ne-am îndreptat privirile spre est apoi am plecat spre plajă.

După ziua precedentă petrecută prin Constanța și la Acvariu, astăzi vom sta la soare.

Spectacolul inegalabil al fiecărei dimineți este la fel.

Mi-ar plăcea să fie mai mult destinat rogojinei și prosopului de plajă, căci aici nu vezi decât șezlonguri, sau alte chestii din astea fancy trântite pe plajele.

Marea e atât de liniștită încât pare a fi un lac imens. O dă de gol doar briza ce adie slab printre zulufii încă uscați ai Roxanei.

Marea... marea... marea...

Suntem la orele după-amiezii pe o plajă care mie îmi place mult. Mi-a plăcut și mai mult până nu a fost amenajată. La mere te poți bucura de multe plaje. Sunt multe și diferite între ele. În plus, fiecare oferă altceva, aglomerația însă este aceeași peste tot în perioada asta, mai puțin aici pe plaja Venus - Saturn

Apa este foarte curată aici.

Vederi de neuitat sau apusuri relaxante. În principiu, orice ai cauta găsești

8 „Constanța - Delfinariu”  Joi - 1 August
Erau nori de o culoare roz deschis delicată, înconjuraţi de o lumină aurie.

Uneori, litoralul are parte și de zile cu mai puțin soare și, chiar dacă nu plouă, plaja nu mai este o opțiune interesantă. Am prins și vre-o doua astfel de zile.

Ce să faci pe litoral când ai parte de o zi înnorată? Nu ai însă cum să te plictisești nici în astfel de zile, dacă alegi  una dintre multele variante.

Dacă ești cazat în stațiunile din sudul litoralului, trebuie să ajungi măcar o zi și în Constanța.

Regia Autonoma de Transport în Comun Constanța oferă plimbări la înălțime cu autobuzele etajate City Tour pe traseul: Gara C.F.R. Constanța - Tabăra Turist Mamaia  și retur Gara C.F.R. Constanța. Biletele pentru călătoriei se pot lua la urcarea în autobuz.

Linia estivală CiTy Tour, circula pe traseul: Gara CFR Constanța - Piața Far - Silozurile Saligny (incinta port) – Cuibul Reginei (incinta Port) - Portul Turistic Tomis - bd. Elisabeta – str. Termele romane - str. Negru Vodă – str. Mircea cel Bătrân – bd. Mamaia până la Tabăra Turist (Hotel Caraiman) din Stațiunea Mamaia- Sat Vacanța - Delfinariu - bd. Mamaia - bd. Tomis - bd. Ferdinand – Gara CFR Constanța. Lungimea traseului = 28,2 Km, iar durata cursei circa 90 minute

Silozurile Saligny (incinta port)

Autobuzele CiTy Tour includ în ruta lor 100 de obiective turistice importante din orașul Constanța și din stațiunea Mamaia: Silozurile Anghel Saligny, Vechea Bursă Maritimă, Gara maritimă, Cuibul Reginei, Muzeul de Istorie și Arheologie, Edificiul roman cu mozaic, Moscheea Carol I, Cazinoul, Acvariul, Farul Genovez, Portul turistic "Tomis", Delfinariu, Satul de Vacanță, Cazinoul din Mamaia și altelele

Situl arheologic “Oraşul antic Tomis”

Delfinariul, recent modernizat, este principala atracție a complexului unde se poate ajunge de la gară, cu autobuzele supraetajate.

Am reușit să transform ghinionul în noroc, cumpărând biletele online și astfel am reușit să intrăm printre primii, chiar să prindem cele mai faine locuri.

M-am gândit adeseori la acel moment frumos.

Era mai frumos decât mi-am putut imagina.

Planetariul și Microrezervația (zebre, cerbi, porci mistreți, pelicani, etc), aflate în cadrul complexului, sunt alte două puncte de interes pe harta turistică a litoralului.

Faznul Argintiu

E clar că la următoarea vizită în Mamaia trebuie să ne cazăm și aici.

T R A S E U L   -   CiTyTour

Telegondola de la Mamaia

9 „Stațiunea Venus” Vineri - 2 August

Dacă nu te-a prins răsăritul pe plajă, poți să te urci pe bicicletă și să faci o tura prin stațiune

E momentul în care renunți la „cuvintele mari” și ți le însusești pe cele „mici”. Cu fiecare val care se sparge la țărm îți iei visele la „rost”. Care din cele la care visai până nu demult s-au îndeplinit?

Te dezmorțești cu buzele crăpate, le faci o baie în mai multe valuri mici, apa e așa de liniștită și cuminte încât ai putea s-o iei acasă de dragă ce-ți devine.

10  „Plaja Venus”  Sâmbătă-3 August

Un aspect ce poate fi ușor supărător este lipsa spațiilor de întins cearșaful/rogojina. Nu ai voie decât în anumite locuri, o zonă neutră de acces dintre sezlonguri. Nu stăteam la soare zilnic pe aceeași plajă și nici dupămasa unde stăteam dimineața și peste tot este la fel. Prin urmare, dacă vrei să te așezi cu cearșaful mai aproape de apă într-o zonă cu sezlonguri, imediat ești rugat să părășești acel loc.

În ultima noastră zi de vacanță ne-am bucurat de soare doar până pe la prânz, apoi vremea a devenit instabilă. Tu eşti ploaie, eu sunt vânt, o furtună-ntr-un cuvânt!

Nu a fost o ploaie de durată

Am pornit ca de ultima dată la plimbare pe malul lacului Neptun. Am mâncat și am strâns și mai multe amintiri.

Dintre nenumăratele bucurii ale naturii de care ne putem lega, apusul soarelui pare a da sens existenței umane într-un mod incredibil.

Se auzeau doar valurile și pescărușii și undva la depărtare o muzică.

O plajă mai pustie decât acum câteva ore.

Ultimul apus în ultima zi de vacanță, un gând și o liniște deplină.

Cea mai amenajată plajă de pe litoralul românesc „La Steaguri”, considerată „perla litoralului românesc” în anii ’80

“steguletele de la Neptun“ reprezinta un simbol al stațiunii

În sezonul estival există posibilitatea să joci volei sau fotbal pe terenurile amenajate sau, să încerci diverse sporturi nautice.

În Neptun, zona dintre plajă şi lacuri, a fost reamenajată cu materiale din granit pentru pavajul spaţiilor publice.

O plaja frumoasă ce are o lățime de la 30 la 100 metri. Intrarea în apă este ușor înclinată, iar adâncimea apei crește brusc după 2-3 metri.

11 gânduri împlinite „Vacanța la mare”  Duminică - 4 August
 A sosit și această zi a plecării. Totul are propriul său apus de soare, doar noaptea se termină cu zorii zilei.

Gara din Neptun - aceeași imagine dezolantă de acum 35 de ani, când am fost prima dată.

O gară modernă, mi-a plăcut!

Aglomerat și aici

Plecăm dar vom reveni, sper...

Aș spune că confortul este mult superior și viteză dublă pe această rută dintre Constanța și București decât pe ruta Mangalia Timișoara unde nu depășea 70 km/h.

Podul Regele Carol I (redenumit mai apoi Podul Anghel Saligny)

Istoria acestui pod se țese în jurul inginerului Anghel Saligny (proiectantul și executantul podului). Mă bucur de fiecare dată de priveliștea lui când trec prin zona. Este o opera de arta, și în momentul de față în stare de conservare ca monument istoric!

București Nord în gară pe peron

Din fața gării privim cum plouă.

Chiar dacă aveam de gând să mai rămânem o zi, o noapte la București, nu doream să o petrecem în camera de hotel. Ploaia ne-a grăbit plecarea și chiar am avut tren.

Luăm primul tren la Timișoara și ne întoarcem acasă.

Ne-am atins cam tot ce ne-am propus, poate chiar mai mult, iar vremea a fost perfecta: soarele parcă prea puternic ziua, așa încât să te arzi, dar programul era doar până la ora 11 și reveneam de obicei pe la 16-17. Serile au fost perfecte. La 27 de grade aproape mereu e minunat! Au fost aproape două săptămâni de când sunt pe litoral și parcă tot aș mai rămâne! Deja simt că aparțin acestui loc. Motive să revin la anul doar în extrasezon: totul la jumătate de preț, costuri mai reduse la cazare și la unele servicii hoteliere, lipsa aglomerației și a sutelor de șezlonguri, plajele mult mai libere, vremea poate fi foarte bună și în extrasezon, soarele arde la fel de bine ca vara, apa mării mai curată însă nu la fel de caldă
Ce nu mi-a plăcut?

Nu mi-a plăcut faptul că plajele NU au fost curățate: mucuri de țigară peste tot, doze de bere, ambalaje, coji de semințe sau resturi de la porumbul fiert etc.
Aglomerația nici nu ar fi așa o problemă dacă lumea ar ține cont de cei din jur! Mi-aș fi dorit oameni care se distrează frumos, fără să deranjeze pe nimeni, dar mă îndoiesc că să văd asta vre-o dată pe plajele noastre. Prea mulți decibeli...😃

Ză end bă. S-o gătat.
Când a trecut timpul? ... Nu mai contează... Lăsând – cu greu – gluma la o parte… Ceea ce vreau să spun și chiar reușesc este că noi toți ne dorim măcar o zi pe malul mării. O să o spun pe șleau: am stat un timp mai îndelungat la plajă decât în ultimii 8 ani la un loc. A fost o experiență interesantă care s-a finalizat pentru mine frumos, poate și pentru că... am fugit de cocalari. Am mâncat mai mult și mai bun decât mi-aș fi imaginat și am bifat mult mai multe atracții din cele cu care am plecat în minte, la drum. Care... zic eu că e destul pentru anul acesta. Cu puțină chibzuință, informare și dorință, ne-am distrat pe cinste. Uite că nici n-am plecat și deja îmi e dor de locul ăsta! Ne-am făcut o promisiune ca, data viitoare când revenim la mare, să ne cazăm măcar o noapte la Mamaia! Mă gândesc foarte serios să merg și la Vadu. Poate chiar cu bicicleta și de ce nu cu cortul! Sună frumos.