Dincolo de hărți - Călătorim și povestim aventuri de tot felul

Căderea frunzelor - O escapadă relaxantă de toamnă

Imagine
 Play la idei Vine o vreme când a lăsa pe mai târziu, pe „data viitoare” devine un risc pe care cu greu ni-l mai asumăm. Uneori n-o mai facem, că prea am amânat o viaţă timp de o viaţă, așa că m-am abonat la Lunca Timișului în această toamnă 🙂, și am făcut plimbări frumoase cu bicicleta cercetând anumite cotloane, locuri care pot spune că, s-au strecurat în sufletul meu și se cuibăresc acolo pentru mult timp. În timp ce mie îmi place să merg pe trasee, alții poate preferă șoseaua. O bicicletă de munte poate să te ducă unde una cursieră nu ajunge – în pădure. Am pedalat printre pomii plini de culoare și am trecut prin mai multe sate, precum și alte locuri mai vechi sau mai noi, neștiind când ajung acasă. Încerc să trag de mine zi de zi pentru a merge mai departe, altă alternativă neavând. După cum am mai menționat, fac ieșiri pentru că „îmi place să merg cu bicicleta, și revin constant pentru a trăi iar si iar același vis de care nu mă satur, pentru că îmi amintește de copilărie, pentr

Muzeul de Mineralogie Estetică a Fierului (Ocna de Fier)

În vizită la muzeul domnului Constantin Gruescu şi remarcabilul său muzeu particular din localitatea Ocna de Fier – judeţul Caraş-Severin (Strada Vale, nr. 113)

Minunile lumii subpământene, aşa-numitele „flori de mină” (n.n. minerale şi roci), îl acaparează încă din tinerețe, iar colectarea şi studierea acestora se transformă treptat în pasiunea vieţii sale. În scurtă vreme devine, după propriile-i spuse, „ciudatul satului”, de la obiceiul de a aduce acasă „bolovani din mină”. Începe să-l intereseze cercetarea sistematică a cristalelor şi mineralelor subsolului meleagurilor natale, iar îmbogăţirea permanentă a colecţiei personale prin sporirea numărului de piese a condus la înfiinţarea Muzeului de Mineralogie Estetică a Fierului în anul 1967, în casa proprietate personală din localitatea Ocna de Fier. Într-un spaţiu restrâns la o încăpere, muzeul geme de „bibelouri mineralogice” deosebite şi funcţionează permanent, gratuit pentru public, de aproape jumătate de veac.

 Am vizitat pentru prima oară muzeul particular al d-nului Gruescu în anul 2013, când, tot așa, am poposit pentru putin timp la birtul din sat (Ocna de Fier) fiind la o tură de biciclete. Îmi amintesc că d-nul Gruescu a primit grupul nostru fără nici un fel de refuz, la fel și atunci, la fel și acum, deşi există un program de vizitare şi este necesară anunţarea telefonică prealabilă a vizitelor cu cel puţin o zi înainte. Am sunat cu sfială la poarta casei. Ne-au întâmpinat două doamne, îngrijitoarea d-nului Gruescu şi nepoata acestuia. Nepoata dumnealui ne-a poftit în curte, cu precizarea şi cu scuzele de rigoare că d-nul Gruescu se îmbracă și o vină imediat. A urmat un încântător tur al muzeului. Cu prezentarea de exponate, cu poveştile unora dintre ele, cu istorii şi întâmplări despre oameni, locuri, vizite etc. Mai exact, pe toată durata vizitei, explicaţiile utile şi poveştile despre oameni, locuri, întâmplări au fost ascultate cu mare interes de toată lumea. Chiar dacă e la o vârstă destul de înaintată, 90 de ani, domnul Gruescu se ţine încă bine. Uimitoarea sa colecţie continuă să-i anime pasiunea şi să-i alimenteze puterile. M-a mişcat profund uluitoarea sa colecţie de minerale şi roci, dar în egală măsură prestanţa şi prestaţia dânsului ca ghid. Căci ghidul muzeului este însuşi dumnealui! 
După exact un an, în vara anului 2014, mi s-a oferit prilejul să organizez o tură de biciclete ( Re ) Vizitarea lacului cu nuferi, şi am ales, evident, varianta prin Ocna de Fier și apoi Bocşa. 

Nu mai ştiam precis care este gospodăria d-nului Gruescu, dar îndrumaţi de localnici am identificat-o uşor. O casă tipic-bănăţeană, nu foarte mare, supranumită „Casa Binelui”, pe a cărei faţadă este fixat un panou care oferă informaţii despre traseul turistic tematic „Hoinărind prin cămara monarhiei” din Euroregiunea Dunăre-Criş-Mureş-Tisa, în care a fost inclus Muzeul de Mineralogie Estetică a Fierului, cu o scurtă prezentare. 


  
 În odaia-muzeu a d-nului Constantin Gruescu ne putem familiariza cu numeroase mostre de granaţi, galenă, pirită, calcopirită, blendă, stibină, hematit, oligist, magnetit, limonit, silicaţi, sulfaţi, carbonaţi, cuarţ, calcedonie, opal etc.

Exponatele mineralogice sunt reprezentative pentru toate zonele metalogenetice ale României, dar în particular pentru zăcămintele din spaţiul bănăţean, cum sunt cele de la Ocna de Fier, Dognecea, Bocşa, Sasca Montană şi Moldova Nouă. În plus, în urma numeroaselor schimburi şi achiziţii de eşantioane, printre exponate se regăsesc piese din multe zăcăminte şi ocurenţe din ţări diverse ale Europei, Asiei, Africii şi Americii. 















Diverse exponate mineralogice 


Exponate, distincţii, imagini în antreul casei şi în sala-muzeu 



Portrete ale d-nului Gruescu, singur sau împreună cu diverşi... 




Pe toată durata vizitei, ne povestea cu dăruirea şi sentimentul covârşitor de dragoste faţă de „florile sale de mină” pe care îl emană neîncetat. 


Cuarţ (zona Dognecea)

Vedere generală 






Am admirat vrăjiţi colecţia de minerale şi roci din paradisul mineralogic al domnului Gruescu. 



Surse de informare:

http://www.constantingruescu.ro


Comentarii

< ÎNAPOI LA PRIMA PAGINĂ

< DESPRE MINE

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


AM FOST ȘI AICI

Cheile Garlistei - Mutii Aninei

Poiana Marului - O noapte la cort